Talentendag

Woensdag 2 februari is de Talentendag Wintereditie op een school in Gaasperdam van start gegaan: met drie groepen 3/4, ieder een uurtje, naar buiten rond de school, 11 weken lang. Dat geeft de leerkrachten de gelegenheid werk in te halen en zich even op de organisatie van het onderwijs te richten: lerarenondersteuning. Naast natuurbeleving konden de kids kiezen tussen digi, bootcamp, weven en kralen strijken. Naast de school is een prachtig stukje stadsgroen, zelfs een park te noemen, midden tussen de enorme woonkolossen. Dat hebben ze in Amsterdam Zuid-Oost wel goed begrepen. En de Gaasperplas is op een steenworp afstand, leuk voor de komende lessen. Mijn aandacht was nu vooral gericht op het samen ontdekken van de omgeving, wat biedt Moeder Natuur gewoon om de hoek? Duiven scharrelen tussen de dorre blaadjes, merels werpen ze opzij op zoek naar verraste insectjes, terwijl de specht roffelt en de roodborst z'n beroemde riedeltje ten gehore brengt. Maar mijn doel was de rhododendrons, waar de knopvreters te vinden waren (een schimmel). Verspreiding van de sporen vindt plaats door de rhododendroncicade. Moeilijk te vinden zijn ze niet, want de geïnfecteerde knoppen zijn bruin of zelfs zwart. Gezonde knoppen zijn mooi groen. Gelukkig waren er genoeg knopvreters voor iedereen, en gingen de kids druk op zoek met hun vergrootglaasjes. En er werd nog veel meer ontdekt. Trots werd ik naar alle hoeken van het plantsoen getrokken: "meester kijk eens wat ik gevonden heb!"... Onderweg vonden we nog leuke voorjaarbloeiers, en vooral de winterpaddenstoelen waren in trek, wat veel verwondering met zich meebracht.

Zomerscholen

Vakantietijd. Geen school, maar door Corona ook niet veel uitjes gehad met school. Dus: de Zomerschool!
In Amsterdam Nieuw-West, Amstelveen en Zuid-Oost werden meerdere activiteiten georganiseerd. Hele dagen, middagen of elk anderhalf uur een ander thema (dansen, koken, theater, knutselen muziek en uiteraard ook natuurbelevenissen, inclusief vaartochten). Op de ene locatie was het op inschrijving, op de andere hele klassen/groepen. Hierbij een impressie van mijn bijdragen.

Amsterdamse kinderen als natuurbeschermers

Het werk voor Stichting NatuurWijs blijft verrassend en inspirerend. Ten behoeve van een pitch voor Stichting Edwin Bouwfonds hebben enkele Amsterdamse NatuurWijzers in 2019 mooie ideeën aangedragen voor mogelijke projecten in Amsterdam. Uit de ideeën is één project uitgekozen en uitgewerkt: "Amsterdamse kinderen als natuurbeschermers". De aanvraag is gehonoreerd zodat we als pilot 100 kinderen uit aandachtswijken van Amsterdam buiten schooltijd aan de activiteiten van NatuurWijs kunnen laten deelnemen, in de zomervakantie, dit jaar voor de derde keer. Ook ik mocht drie dagen op stap met een groep kids. 4 NatuurWijzers, 7 vrijwilligers en stagiaires, die een groep van 20 kinderen alle aandacht konden geven. En wat hebben we genoten!! Lokaties: de Bijlmerweide (Zuid-Oost), de Bretten (Sloterdijk) en het Diemerbos. Kriebelbeestjes zoeken, een onderkomen bouwen voor dieren en mensen, waterdiertjes scheppen, planten water geven, een vlotje maken voor de kikkers, plastic (en andere rommel) opruimen, een boom adopteren, bijzondere plantjes ontdekken, zaadbommetjes, thee en kruidenboter maken. En alles uiteraard met respect voor de natuur en elkaar. "Ik heb nog nooit gras tussen m'n tenen gevoeld"

Naschoolse Natuurclubs: El Kadisia

Met Ecokids in Amsterdam als belangrijke opdrachtgever breiden mijn naschoolse activiteiten zich langzamerhand uit. Dit voorjaar mocht ik twee groepen (3 en 4) verzorgen op een Islamitische school in Amsterdam West. Aangezien de meeste kids gewoon in Amsterdam geboren zijn, is dat niet heel veel anders dan andere scholen.  Ik bracht de kinderen in aanraking met de natuur om de hoek en met volle verwondering beleefden ze 8 weken lang een uitgebreid natuurprogramma! Ook geïnteresseerd in een project voor uw school neem dan contact op voor de mogelijkheden: robert@robertianum.nl

Wonderwel: techniek van het dagelijkse leven

Wonderwel biedt een educatief programma dat aansluit bij de directe leefwereld van kinderen. Het roept verwondering op voor de werking van de basisvoorzieningen thuis en op school. Wie weet nog hoe een kraan werkt of een wc? Hoe komt elektriciteit in het stopcontact en waar blijft de vuilniszak? Om antwoorden te vinden op deze vragen gaan kinderen zelf op onderzoek. Dit programma wordt gegeven gedurende je hele basisschool-periode. Sinds kort ben ik bij Wonderwel betrokken. Ik voelde gelijk dat dit iets leuks was! Maar ook voor mij, een Handige Harry met natuurachtergrond. Half december 2019 gingen 16 scholen dicht in Amsterdam West om een statement te maken: er is een schrijnend tekort aan leerkrachten! De kids waren de hele week welkom in cultureelcentrum Ru Paré. We hebben een hele dag het Wonderwel-programma vrijwillig aangeboden. Een absoluut succes! WWW.WONDERWEL.NU